Tvättstugan

Det är något speciellt med tvättstugor i bostadshus.
Finns alltid någon gammal bitter tant eller ensamstående 30 plussare med för mycket fritid...

Har varit lite tjaffs, eller lappskrivande, där nere ett tag nu.
För att tala ansikte mot ansikte gör man ju förstås inte!

Träffar man någon där nere så möts man av ett "Hej!" med ansträngt leende, som att det mötet var veckans roligaste händelse.

Det började för någon vecka sedan, jag hade bokat tvättid en fredagkväll, långt i förväg.
Sedan såg jag någon dag tidigare att någon hade suddat ut min siffra och skrivit dit sin.

Det var ju som sagt någon dag innan, så jag kunde ta en annan tid.
Men hade man kommit ner med två stora säckar så hade man ju inte varit särskillt glad!

Jag tänkte iaf att jag var tvungen att göra något, så jag skrev "ok?" vid den tiden.



Sen någon dag senare när jag var ner så hade flera skrivit. Det började som i bilden ovan, sen var det någon som skrev "Håll käften!" också. Det enda jag hade gjort  var ju att skriva "Ok?" men det känns som att folk trodde att det var jag som hade skrivit resten också.

Veckan efter när jag som vanligt hade bokat tvättid, en tid samma vecka och två tider (ett dubbelpass) till veckan efter. Så ser jag att någon ringat in mina pass och sedan skrivit vid sidan om att man får bara boka två pass åt gången.

För det första, hur kan någon hålla reda på vad jag bokar för tider!? Har de inget bättre för sig!?

För det andra så med "man får endast boka två pass åt gången" så menas ju förstås per dag. Att man får boka 9-11 och 11-13 tex. Man måste ju kunna planera och boka tvättpass till veckan efter också. Varför skulle de annars ha schema uppe för två månader??

I alla fall....även detta satte igång skrivandet på lappen och återigen stod jag utanför.... (förutom mitt "Sorry")



"Då kan jag boka två pass varje dag hela månaden?"

Vad lider de av!? Vad har de för problem???

Funderade ett tag på att skriva en lapp vid sidan om och göra en längre överdriven utläggning om vilket pussel det är att få ihop mitt liv med jobb, barn, träning av knä, hämtning på skola, tvätt osv....och att det kräver full planering, därav bokningen av tvättid veckan efter för att få det att gå ihop.

Sedan be om ursäkt om mitt bokande av sammanlagt 3 tvättider under en 2 veckorsperiod ställt till det för någon som behövde just de tiderna bättre än mig, för i så fall skulle jag personligen kunna handtvätta den personens tvätt själv och även stryka den.

Men....jag hoppade över det. Står gärna utanför tvättstugekrig mellan griniga människor som inte har bättre för sig. Jag skriver av mig här istället! :)


Man är väl dock inte överraskad! Hände nåt liknande för något år sedan när Emma inte bodde här, utan var på besök här. Då använde hon besöksparkeringen, en av tre rutor. Står ingenting om hur länge eller hur ofta den får användas. Så det blev väl någon kväll i veckan, då hon jobbade kväll på ICA-lagret.

Men så en dag så satt det en lapp på hennes ruta om att hon minsann hade stått där för ofta. Det hade de stenkoll på!! De stod väl i sina fönster och förde protokoll....

Tror de bara var avundsjuka för att de inte fick kvällsbesök...... ;)

Vet en i huset som skulle behöva det!!!
Ytterst tveksam till att det kan finnas någon frivillig dock......

Kommentarer
Postat av: Elin

Måste vara en hel del nytt folk hos er nu, på min tid var det lugnt och välstädat tycker jag!¨



Här däremot har vi ett pucko nämner inga namn men smal som en spagetti med hår ner till hälarna och tuttar stora som ballonger (inte äkta, det berättade hennes man när han klippte E) hon tar ALLTID mina tvätttider , om det så ska ha gått 10 min över. Har jag en tom maskin på min tvätttid så är hon där ändå.

Å inte hälsar hon på en heller när man möts (men däremot på E).

morse när hon snott min tid, jo då spolade jag fram hennes maskiner till slutet även fast det var 40 min kvar på programmet....... moget va?! ;)



Det roliga är att de bor inte ens här utan på andra sidan stan....

2010-04-16 @ 12:25:36
Postat av: Erik

Men det var ju en gubbe som var otrevlig mot dig när du precis flyttat hit. När du inte hade tagit bort luddet i torktumlaren. Minns du han?



Han gick bort förra året...



Vi ska ju snart bygga ut balkongerna. Finns de som inte vill det. Vet inte om det är där i en del bitterhet ligger.

2010-04-16 @ 13:57:01
Postat av: Farfar

Smällar man får ta i en miljö av 'äldreboende' typ Skjutbanan eller 'puckoboende'. . .

Bitterheten är ofta osäkerhet i ekonomin.

Lev väl!

2010-04-16 @ 22:40:09
Postat av: Elin

hmmmm...jo jag har ett svagt minne av det. Annars tyckte jag gubbarna var snälla mot mig, jag fick ju två räkmackor på årsmötet en gång...hihi.. :)

Fattar inte varför dom tvingar folk att bygga ut balkongerna, iofs så är de ju lite smala, men är det inte bättre att låta det vara som det är?! Är man inte nöjd så kan man ju flytta. Husen är ju byggda på ett visst sätt där på skjutbanegatan.

Visst får man finansiera allt själv också va?!

2010-04-17 @ 12:10:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0